- У вересні – жовтні 2015 р. психологічною службою школи проводилось дослідження рівня адаптації учнів 5-го класу до навчання в школі.
Тема: визначення рівня адаптації учнів 5-го класу до навчання у школі І – ІII ступенів.
Діагностика проводилась з метою виявлення учнів, які потребують психологічної підтримки, здійснення особистістно- орієнтованого підходу в навчанні, створення необхідних умов для розвитку і соціалізації учнів.
Для дослідження рівня адаптації учнів 5-го класу до навчання в середній школі було проведено:
1. Виявлення загальних зон труднощів:
– анкета «Моє ставлення до шкільних предметів»;
– методика «Незакінчені речення», методика «Малюнок сім’ї»;
– бесіди з учнями і вчителями;
– відвідування батьківських зборів.
2. Вивчення психологічного клімату:
– соціометрія;
– визначення характеру психологічного комфорту учня у класі («Неіснуюча тварина», «Дерево»).
3. Скринінгові психодіагностичні дослідження:
– діагностика особистісної адаптації школярів (м-ка Фурмана); (А – адаптований, Н – неадаптований, Д – дезадаптований)
– діагностика шкільної тривожності (м-ка Філіпса).
– діагностика шкільної мотивації.
– діагностика мотивації навчання та емоційного ставлення до навчання. (в модифікації А.Д. Андреєвої ); ( 1 рівень – продуктивна мотивація з вираженим переважанням пізнавальної мотивації навчання і позитивним емоційним ставленням до нього; 2 рівень – продуктивна мотивація, позитивне ставлення до навчання, відповідність соціальному нормативу; 3 рівень – середній рівень з дещо зниженою пізнавальної мотивацією; 4 рівень – знижена мотивація, переживання “шкільної нудьги”, негативне емоційне ставлення до навчання; 5 рівень – різко негативне ставлення до навчання)
4. Виявлення причин дезадаптації і труднощів у навчанні і поведінці окремих учнів:
– індивідуальна психодіагностика;
– спостереження за поведінкою під час індивідуального обстеження;
– бесіди і консультації батьків;
– бесіди з учителями.
5. Психологічна профілактика та корекція дезадаптації учнів 5 класу:
– робота з педколективом (бесіди, консультації за результатами соціометрії, рекомендації щодо вибору адекватних методів педагогічного впливу на клас і окремих учнів, учнів «групи ризику»;
– робота з батьками (виступ на батьківських зборах про віковий період, допомогу батьків дітям з різними індивідуально-психологічними особливостями; індивідуальні консультації щодо налагодження дитячо-батьківських стосунків, переадресування до інших спеціалістів; робота з соціально-неблагонадійними сім’ями);
– корекційні заходи з учнями (групові і індивідуальні бесіди, елементи соціально-психологічного тренінгу, розгляд кризових ситуацій у колективі класу).Для підвищення рівня адаптації необхідно батькам та вчителям:
створити атмосферу доброзичливості, щирості; будувати стосунки зі школярами з урахуванням їх індивідуальності, готовності до навчальної діяльності;
поряд з індивідуальними, розвивати групові форми проведення занять, якісно змінюючи ступінь відповідальності кожного за загальний результат;
розвивати рефлексивні уміння учнів дивитися на себе “з боку”, формувати навички самоконтролю та самооцінки;у роботі з дітьми враховувати фізіологічні перебудови організму, характерні для раннього підліткового віку, а також дані психодіагностики;
врахувати у навчальному процесі сензитивність даного періоду (5-6кл. – час оволодіння самостійними формами роботи, час розвитку інтелекту, пізнавальної активності та ін.);
на основі даних соціометричних досліджень планувати роботу у класі таким чином, щоб мали місце ситуації, заходи, які підвищують соціальний статус ігнорованих дітей;
всіляко будити активність, формувати більш високу зацікавленість у навчанні та його результатах;
підвищувати почуття відповідальності через систему виховних заходів;
дозувати навантаження, відводячи місце повноцінному відпочинку.
провести цикл занять по згуртованості класу та розвитку рівня міжособистісного спілкування.
Рекомендації психолога :
Психокорекційну роботу з учнями «групи ризику» з профілактики дезадаптації, агресивної поведінки, подолання тривожності, проводитимемо за такими методиками:
• Адаптація до школи Є. Александровської, Н. Куренкової.
• Інтелектуальний тренінг Е. Заїки.
• Тренінг спілкування для учнів 4-6 класів О. Лещинської.
• Ігрова психокорекція труднощів спілкування у молодших школярів Р. Овчарової.
• Соціально-психологічний тренінг С. Коробко.
• Цикл занять для розвитку пізнавально-вольової сфери, навичок адекватної соціальної поведінки Т. Азарової (методичний посібник «Робота психолога з молодшими школярами»).
• Т. Ілляшенко «Чому їм так важко вчитися?» – корекційні заняття.
• Розвивальні та корекційні заняття психолога (Психолог. Бібліотека. – К.: Редакція загально педагогічних газет, 2004).
• Лєскова-Савицька (Корекція дезадаптації. Я хочу, я можу, я буду добре вчитися // Психолог. Бібліотека. – К.: Редакція загально педагогічних газет, 2003).
• Щоденник розвитку особистості Л. Павленко.
• Корекційний розвиток розумових операцій Л. Видриган (комплекс розвивальних вправ).
• Розвивальні та корекційні заняття психолога (Психолог. Бібліотека. – К.: Редакція загально педагогічних газет, 2004).
Використання цих програм у практичній роботі дасть дієві результати, зацікавить учнів, підвищить їхню мотивацію до навчання, допоможе подолати прояви дезадаптації.